De maan staat nu in Leeuw

Lezing: Het nieuwe Heelal

[Update 15 maart 2014] Op verzoek van de leden hier de hand-outs van de lezing van Henny Lamers. Het bestand is 5,2 Mb groot.

De Hubble ruimtetelescoop

Komende vrijdag 14 maart organiseren wij een lezing met de titel, Het Nieuwe Heelal, de mooiste ontdekkingen door de Hubble Ruimte Telescoop. De lezing wordt gegeven door Professor dr. Henny Lamers, emeritus hoogleraar astrofysica aan de Universiteit van Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. De Hubble Ruimte Telescoop heeft sinds zijn lancering in 1990 een schat aan opnamen gemaakt en naar de aarde gezonden. Door de hoge kwaliteit van de telescoop en door zijn baan ver boven de aardse dampkring kunnen veel scherpere opnamen worden verkregen dan vanaf de aarde. Veel foto’s van de Hubble hebben de pers gehaald. Maar slechts af en toe wordt er uitgelegd wat daarmee ontdekt is. Met de bestudering van de opnamen hebben we antwoord gekregen op een aantal vragen over de kosmos. Op een aantal gebieden heeft de Hubble zelfs een revolutie in ons denken over de kosmos veroorzaakt. Aan de hand van spectaculaire opnamen van de Hubble en met prachtige computer simulaties zal professor Lamers op eenvoudige wijze de nieuwe inzichten bespreken. De lezing vindt plaats bij Streeknatuurcentrum Alblasserwaard aan de Matenaweg 1 te Papendrecht, op de grens met Wijngaarden. De aanvang is 20.30 uur, de toegang is gratis.

Tags: ,