Afnemende maan

De maan staat nu in Schorpioen

Sterrenkijkdagen 2015 – Open huis bij Christiaan Huygens

Op vrijdagavond 27 maart en zaterdagmiddag en -avond op 28 maart 2015 zijn de landelijke sterrenkijkdagen. Ook sterrenkundevereniging Christiaan Huygens doet hieraan mee. U bent van harte welkom op onze clublocatie bij het streeknatuurcentrum Alblasserwaard, Matenaweg 1 te Papendrecht (op de grens met Wijngaarden).

sterformatie

Wat kunt u allemaal verwachten als u ons een bezoek brengt?

– korte lezingen van 15-20 minuten over ons zonnestelsel en de oneindige grootsheid van het heelal. Daarbij zitten ook foto’s die door leden van onze vereniging zijn gemaakt.

– overdag kijken naar de zon via een telescoop met speciale filters (zeer veilig)

– ‘s-avonds kijken naar de maan, planeten en sterren

– diverse artikelen die te koop zijn in onze astro-shop

– informatie over onze vereniging (handig voor geïnteresseerden die lid willen worden)

Zoals altijd zijn we bij het kijken naar de hemel afhankelijk van het weer. Als het zwaar bewolkt is, en u kunt met het blote oog geen sterren of planeten zien, dan lukt dat ook niet met een telescoop. Uiteraard bent u dan ook zeer welkom bij onze vereniging voor bijvoorbeeld een lezing, maar kijken naar sterren of planeten gaat op dat moment niet.

Zaterdagmiddagupdate: 28-03-2015, 16.00 uur

Helaas klopt de verwachting van het weer ditmaal met de realiteit: Het is zwaar bewolkt en het regent in Papendrecht. En de verwachting voor de komende avond is ook niet goed.

Daarom hebben we besloten dat we op zaterdagmiddag en -avond nog wel open zijn. Op de avond tot 21.00 uur. U kunt helaas niet kijken door onze telescopen, maar er zijn nog wel interessante lezingen. En in het gebouw is het warm en droog…

Vrijdagavond update: 27-03-2015, 19.00 uur

De verwachting van het weer is niet zo gunstig voor komende zaterdag (bewolking in de ochtend, en vanaf de middag ook regen). Daarom raden we iedereen aan die door een telescoop wil kijken om vanavond te komen.
De eerste gasten zijn reeds binnen, we starten zo meteen met een lezing…

Vrijdagavond update: 27-03-2015, 21.00 uur

Intussen hebben we al 50 bezoekers over de vloer gehad. Iedereen heeft via diverse telescopen kunnen kijken naar de maan, Jupiter (met een paar manen) en diverse sterrenbeelden en sterrenhopen.

Dus als u nog wat wilt zien, dan is het vanavond. Het is tegen de verwachting in een mooie heldere avond.

Wanneer zijn we open?

Vrijdag van 19.00 – 23.00 uur