Afnemende maan

De maan staat nu in Schorpioen

Vrijdag 27 november mini-ALV en lezing over gravitatiegolven

Deze avond bestaat het programma uit twee onderdelen:

20:00 uur: Wij beginnen met de jaarlijkse mini ALV. Op 11 november hebben jullie de oproep en de agenda ontvangen. Naast de gebruikelijk vaststelling van de contributie staat de samenstelling van het bestuur op de agenda.

20:30 uur: Lezing door Joris van Heijningen over gravitatiegolven.

gravitatiegolvenOp vrijdag 27 november geeft Joris van Heijningen een lezing over gravitatiegolven. Joris van Heijningen studeerde in Delft Lucht- en Ruimtevaart. Na een jaar switcht hij naar Technische Natuurkunde om begin 2010 zijn BSc af te ronden. In het voorjaar van 2012 vertrekt hij, na het afronden van zijn MSc Applied Physics, voor een half jaar naar SLAC, de lineaire versneller van Stanford University te Californië. Hij wil graag daarna bij CERN aan de slag voor zijn promotie, maar de opdrachten daar zijn te veel ‘achter een scherm’ en te weinig ‘met een steeksleutel in de hand’. Die balans vindt hij wel op het Nationaal Instituut voor Subatomaire Fysica Nikhef te Amsterdam in de groep van Jo van den Brand: Gravitatiegolven Fysica.Deze lezing zal beginnen met de thermodynamica in het vroege heelal. De ‘big bang’, inflatietheorie en de verschillende fasen en overgangen tussen deze fasen, van het begin van het heelal, passeren de revue. Ook wordt er gekeken naar de zogenaamde kosmische achter- grond straling (CMB); hoe en waarom is deze gemeten en wat zijn de conclusies die men daaruit heeft getrokken?

De BICEP2 detector op de Zuidpool

Onlangs heeft de BICEP2- collaboratie een verbluffend resultaat gepubliceerd, waarin zij claimden primordiale gravitatiegolven te zien in de polarisatie van deze CMB. Als dat waar zou zijn, zou dit een bewijs zijn voor de inflatietheorie. Is dit resultaat, na daaropvolgende resultaten van andere collaboraties, overeind gebleven? Deze gravitatiegolven proberen ze ook direct te meten; dit is het onderwerp, in data-analyse en instrumentatie, van studie van de groep bij ’t Nikhef. Er zal gekeken worden hoe deze golven gemeten worden op aarde en in de ruimte en wat voor problemen er komen kijken bij de meting zelf. Wetenschappers zijn wereldwijd namelijk al meer dan 50 jaar bezig  deze voorspelling van bijna 100 jaar oud, door Albert Einstein in zijn algemene relativiteitstheorie, te meten, nog steeds zonder succes. Op dit moment zijn er upgrades gaande aan bestaande detectoren in de VS en in Europa en wordt er een ondergrondse, cryogene, detector gebouwd in Japan. Aangenomen wordt dat er, met de sensitiviteit van dit wereldwijde netwerk, binnen enkele jaren een detectie gaat plaatsvinden. Maar zal dit ook gebeuren?

Om 20:00 uur is de zaal open en ben je van harte welkom. Zoals gebruikelijk beginnen wij om 20:30 uur.

Tags: ,