Eerste kwartier

De maan staat nu in Ram

Vrijdag 8 december: lezing ‘Christiaan Huygens en het lenzenslijpen in de 17de eeuw’

Tiemen Cocquyt

Vrijdag 8 december houdt Tiemen Cocquyt een lezing genaamd ‘Christiaan Huygens en het lenzenslijpen in de 17de eeuw’. Cocquyt is conservator in Museum Boerhaave te Leiden. Zijn onderzoek richt zich in het bijzonder op optische instrumenten in de 17de eeuw. Met ondersteuning van een NWO-beurs onderzocht hij in 2016 talloze vroege telescopen uit binnen- en buitenlandse collecties.

“Niemand ter wereld maakt betere telescopen dan ik, want alleen met mijn instrumenten kan je de maan van Saturnus zien”. Zo beweerde Christiaan Huygens, met enige hoogmoed, enkele jaren na zijn ontdekking van het maantje Titan. Lenskwaliteit was van essentieel belang in de sterrenkundige praktijk van de 17de eeuw. Maar ook was de lensslijppraktijk weerbarstig, goed glas nauwelijks te vinden, en de optische theorievorming slechts beperkt van invloed op de materiële productie van telescopen.
Hoe moeten we, 350 jaar na dato, oordelen over Huygens’ bewering? In deze presentatie worden de resultaten gepresenteerd van een omvangrijk onderzoek, waarin bewaard gebleven telescopen uit de 17de eeuw met extreme nauwkeurigheid – interferometrisch – op kwaliteit zijn getest. Vormden Huygens’ telescopen de kwalitatieve mijlpaal die we, op grond van zijn ontdekkingen, mogen verwachten? En slaagde hij er in de voortdurende concurrentie op lensslijpvlak bij te benen? Om 20:00 uur is de zaal open en ben je van harte welkom. Zoals gebruikelijk beginnen wij om 20:30 uur.