Wassende maan

De maan staat nu in Maagd

Kom vrijdag en/of zaterdag sterrenkijken bij Huygens

Sterrenkijken

De sterren, de Maan en de planeten zijn prachtig om naar te kijken. Je hebt vast wel eens vol verwondering omhoog gekeken naar de nachtelijke hemel. Wilt u een keer dieper het heelal in kijken, met goede uitleg daarbij? Kom dan op vrijdag 15 en/of zaterdag 16 maart langs bij Sterrenkundevereniging Christiaan Huygens. Wij doen mee met de Landelijke Sterrenkijkdagen en openen onze sterrenwacht voor iedereen die langs wil komen.

Wat kunt u verwachten als u ons een bezoek brengt?

• s-Avonds: door meerdere telescopen kijken naar de sterren (kan alleen bij helder weer);
  • Projectie van astrofoto’s en sterrenkaarten op groot doek op buitenterrein (alleen bij droog/rustig weer)
  • Uitleg over de sterrenhemel, sterrenbeelden en wat er allemaal te zien is;
  • Korte lezingen van 15-20 minuten over ons zonnestelsel en de oneindige grootsheid van het heelal;
  • Informatie over onze vereniging.

Wat is er te zien?

• De Maan is ongeveer half verlicht en met de telescoop zie je goed de kraters, bergen en valleien.
  • De Orion-nevel, een kraamkamer voor nieuwe sterren.
  • Prachtige dubbelsterren en sterrenhopen.
  • En zelfs sterrenstelsels die miljoenen lichtjaren ver weg staan.

Andere activiteiten

Uiteraard zijn zon en sterren alleen te zien bij een heldere hemel. Maar ook bij bewolkt weer kan er een kijkje worden genomen in de sterrenwacht. Er is doorlopend uitleg over de telescopen. Binnen in de zaal zijn er presentaties over het zonnestelsel. Alle vragen over het heelal en de sterrenhemel boven ons kunnen gesteld worden.

Wanneer zijn we open?

Vrijdag 15 maart van 19.00 – 23.00 uur
Zaterdag 16 maart van 19.00 – 23.00 uur

Waar kunt u ons vinden?MaanEK

Matenaweg 1, 3356 LS, Papendrecht
Zie hier voor een routebeschrijving.

De toegang is gratis!