De maan staat nu in Maagd

Vrijdag 12 april Lezing dr. Anthony Brown: De Gaia hemel: versie 2.0

Op vrijdag 12 april is er een lezing van dr. Anthony Brown getiteld ‘De Gaia hemel: versie 2.0′. Brown is sterrenkunde onderzoeker aan de Universiteit van Leiden en is al sinds 1997 betrokken bij het Gaia project. Sinds 2012 is hij voorzitter van het Gaia Data Processing and Analysis Consortium. Dit is het samenwerkingsverband van ongeveer 450 Europese wetenschappers die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van de gegevens van Gaia. In 2011 heeft Anthony ook al een lezing over Gaia bij onze vereniging gegeven en hij gaf toen aan graag bij ons terug te komen zodra de resultaten van de missie bekend zouden zijn.

Gaia werd door ESA gelanceerd op 19 december 2013 en heeft als belangrijkste wetenschappelijke doel om de structuur en ontstaansgeschiedenis van de Melkweg te ontrafelen. Dit wordt gedaan met behulp van een stereoscopische `census’ van 1 miljard sterren, waarbij nauwkeurig de afstanden, ruimtelijke bewegingen, en eigenschappen van de sterren gemeten worden. In deze lezing zal hij eerst bespreken waarom deze missie van belang is voor sterrenkundig onderzoek. Op 25 April 2018 verscheen de tweede publicatie van de Gaia gegevens en hij zal de wetenschappelijke resultaten daarvan bespreken. De zaal is geopend om 19:30 uur, wij beginnen om 20:00 uur.