Eerste kwartier

De maan staat nu in Leeuw

Vrijdag 10 mei Lezing ‘Zonneactiviteit: van Galilei tot ruimteweer’

zon, Op vrijdag 10 mei hebben we een lezing van prof.dr. Rob Rutten, getiteld ‘Zonneactiviteit: van Galilei tot ruimteweer’. Robert Rutten was ruim veertig jaar zonnefysicus in Utrecht. Ook was hij deeltijdhoogleraar in Oslo en komt daar nog geregeld. Hij is expert in hoe het licht van de zon ontsnapt en hoe de spectraallijnen in dat licht dienen als meetinstrument. Hij was nauw betrokken bij de waarnemingen met de Dutch Open Telescope op La Palma en onderzoekt momenteel de structuur van de zonnechromosfeer.

Met de ontdekking van zonnevlekken door Galilei begon de astrofysica: de natuurkunde van objecten elders in het heelal. Het is opmerkelijk hoeveel we sindsdien van de zon te weten zijn gekomen. We weten meer van haar inwendige dan van het binnenste van onze eigen aarde, we begrijpen veel verschijnselen op het zonsoppervlak, en we weten precies hoe het zonlicht daar ontsnapt. De laatste jaren is er ook grote vooruitgang in het begrip van de ijle zonneatmosfeer dankzij nieuwe telescopen op aarde en in de ruimte en de komst van numerieke simulaties in supercomputers. Echter, de grootschalige zonneverschijnselen die met magnetisme te maken hebben – inclusief vlekken, filamenten, vlammen, coronale explosies – blijven ons voor grote raadsels stellen. Met name de aard en werking van de inwendige dynamo die het zonnemagnetisme regelt en daarmee ook de activiteitscyclus en het ruimteweer nabij ons planeetje blijven onbegrepen.

Er hebben zich voor deze avond nog geen vrijwilligers gemeld voor de bardienst. Opgeven kan hier door je naam in te vullen: https://doodle.com/poll/dp9uaxn8gxwpse59 .De zaal is geopend om 19:30 uur, wij beginnen om 20:00 uur.