De maan staat nu in Maagd

Vrijdag 24 maart lezing over de James Webb telescoop

Op vrijdag 24 maart geeft Martijn van Gelder een lezing over de James Webb ruimtetelescoop. Op 25 December 2021 is de James Webb ruimtetelescoop, de meest geavanceerde ruimtetelescoop ooit gebouwd, gelanceerd. Met Webb kunnen we de ruimte bekijken door middel van infraroodstraling. Op de aarde kunnen we deze infraroodstraling niet meten vanwege onze atmosfeer. Door de hoge gevoeligheid van Webb en de 6.5m grote spiegel kunnen we nog beter inzoomen op verschillende astronomische objecten.

In deze lezing zal Martijn de resultaten van de James Webb ruimtetelescoop met u delen. Webb zal onder andere kijken naar de allereerste en jongste sterrenstelsels die 1 miljard jaar na de oerknal zijn gevormd. Dichterbij, in onze eigen Melkweg, kan Webb door de stoffige wolken van stervormingsgebieden kijken en daar de jonge vormende sterren en hun omringende protoplanetaire schijven zien. Tevens kan Webb zogeheten exo-planeten, planeten rond andere sterren, detecteren en informatie geven over de samenstelling van hun atmosferen.

Martijn van Gelder heeft zijn promotieonderzoek gedaan bij de Leidse sterrenwacht in de onderzoeksgroep van prof. dr. Ewine van Dishoeck. Zijn promotieonderzoek is vooral gericht op hoe sterren zoals de zon vormen met de specifieke focus op de vroegste stadia van het formatieproces. Na zijn promotie blijft hij bij de Leidse sterrenwacht om met de allereerste data van de James Webb ruimtetelescoop te werken. Zaal open vanaf 19:30 uur. De lezing begint op 20.00 uur.

Tags: , ,