Wassende maan

De maan staat nu in Maagd

Programma Voorjaar 2022

DatumActiviteit
Zaterdagavond 12-3-2022
Landelijke Sterrenkijkdagen ook bij sterrenkundevereniging Christiaan Huygens
Met hulp van leden van sterrenkundevereniging Christiaan Huygens is deze zaterdagavond open voor het publiek vanaf 19:00 tot 22:30 uur. Dit in het kader van de Landelijke Sterrenkijkagen.
Activiteiten die avond :
- Kijken door een telescoop (Orionnevel, de maan, Plejaden ofwel Zevengesternte)
- Kort verhaal over sterrenkundige onderwerpen.
- En natuurlijk zullen onze vrijwilligers vragen van het publiek proberen te beantwoorden.

Credit: Jan Koeman

25-3-2022
Presentatie door
Gerrit Burggraaf
Deze avond gaan we op zoek naar astroapparatuur welke van goede prijskwaliteit is.
De vraag die we gaan beantwoorden: Is er een compleet setje op de markt voor onder de € 1.500,- waar je ook nog serieuze APOD waardige plaatjes mee kan maken?

Om het te beoordelen worden er verschillende producten deze avond opgesteld.
Bij helder weer is er ook direct verbinding met de sterrenwacht in Schelluinen, om live mee te kijken naar een aantal Messier-objecten!

Deze avond is er ook gelegenheid voor de leden zelf wat opnames te laten zien.

8-4-2022
Lezing ‘Zonnewijzers’ door dr. Frans Maes
Frans Maes (1942) studeerde biofysica in Nijmegen en was docent aan de Rijksunivcersiteit Groningen. Hij is bestuurslid van de Nederlandse Zonnewijzerkring (www.zonnewijzerkring.nl), waar hij redacteur is van het tijdschrift Zon & Tijd. Hij ontwikkelde de Basiscursus Zonnewijzerkunde, bestemd voor leden, en verzorgde het thema "Zonnewijzers" in Zenit van juni 2018.

Zonnewijzers zijn wellicht het oudste wetenschappelijke instrument van de mensheid. Ze regelden eeuwenlang het dagelijks leven. Het type zonnewijzer dat bij onze tijdrekening hoort, is de pooolstijlzonnewijzer. Daarvan bestaan vele uitvoeringsvormen. Hoe werkt deze zonnewijzer? Waarom wijst hij altijd een andere tijd aan dan ons horloge? Daarnaast zijn er andere typen zonnewijzers. Wat zijn de achterliggende principes? Zonnewijzers werden vanaf de 17e eeuw ook luxeartikelen waarmee men zijn eruditie, goede smaak en welstand etaleerde. Daarvan zijn nog fraaie exemplaren te vinden. Vanaf de jaren '70 is er een hernieuwde belangstelling voor zonnewijzers. Die heeft geleid tot nieuwe ontwikkelingen en nieuwe principes.
22-4-2022
Lezing ‘De rol van ijskappen in klimaatverandering en zeespiegelfluctuaties’ door prof. dr. Roderik van de Wal
In deze lezing zal Roderik van de Wal starten met in te gaan op klimaatverandering op geologische tijdschalen gedreven door variaties in straling en CO2 en uitkomen bij de zeespiegelveranderingen die toekomstige generaties te wachten staat als gevolg van antropogene klimaatverandering. In September 2019 is er een nieuw IPCC rapport uit gekomen over de stand van zaken met betrekking tot ijskappen, oceaan en zeespiegelverandering. Deze resultaten zal hij bespreken en beschouwen in de context van de natuurlijke variaties in ijskappen.
13-5-2022
ALV
Algemene Ledenvergadering – T.z.t. worden de agenda en de verslagen gestuurd
10-6-2022
Lezing ‘De Hubble-spanning’
door Arie Nouwen
Sterrenkundigen zitten met een groot kosmologisch probleem: de waarde voor de Hubble constante H0, dé indicator voor de snelheid waarmee het heelal uitdijt, is in het vroege heelal een andere dan de H0 in het huidige heelal (67,4 ± 0,5 km/s/Mpc versus 72,04 ± 2,67 km/s/Mpc), da’s de Hubble-spanning in een notendop. Zijn er instrumentele fouten gemaakt die het verschil hebben veroorzaakt of is er iets anders aan de hand en klopt het vigerende heelalmodel niet, het zogeheten ΛCDM model dat uitgaat van donkere energie en donkere materie? Is er soms sprake van Nieuwe Natuurkunde? Arie Nouwen zal er alles over vertellen.