Wassende maan

De maan staat nu in Maagd

Faciliteiten

Naast een sterrenwacht bezit de vereniging ook een zonneobservatorium met een heliostaat: Helios genaamd.

Een heliostaat is een instrument dat met behulp van een spiegel het zonlicht laat weerkaatsen naar een bepaald punt. Normaal gesproken zou de draaiing van de aarde ervoor zorgen dat het zonlicht steeds naar een ander punt wordt weerkaatst door de invalshoek die steeds verandert, maar doordat de heliostaat is verbonden aan een klok draait de spiegel mee en wordt het zonlicht dus steeds naar hetzelfde punt weerkaatst. De heliostaat werd waarschijnlijk uitgevonden door Willem Jacob ’s Gravesande om proeven mee uit te voeren. Toentertijd waren er namelijk nog geen sterke lampen beschikbaar en was de zon vaak de enige geschikte lichtbron voor optische proeven.

Bij vereniging Christiaan Huygens doen we geen proeven met de heliostaat, maar gebruiken we de techniek om de zon te projecteren op een wit doek in een donkere ruimte. Wel zo veilig om op deze manier naar de zon te kijken, want zoals u waarschijnlijk wel weet: Kijk nooit onbeschermd naar de zon, en kijk zeker nooit door een telescoop zonder speciale filters naar de zon; dat kunt u 2* doen: eenmaal met uw linkeroog, en eenmaal met uw rechteroog.

Met de heliostaat heeft de vereniging een dagactiviteit in huis en kunnen er in groepsverband demonstraties gegeven worden. Met de heliostaat kan men zonnevlekken zien.
Helios en het zonnelab zijn door leden zelf gebouwd en is gesponsord door de voormalige vereniging “Rocket&Space”.

Naast een heliostaat bezit het observatorium ook een H-alpha zonnekijker, de Coronado Solarmax. Dit is een speciale telescoop gemaakt om naar de zon te kijken. Hiermee kunnen zonnevlammen worden waargenomen.